سادت حالة من الغضب بين عدد كبير من المصريين وخصوصا رواد جروبات الرفق بالحيوان من الإعلامية ريهام سعيد مدشنين

اليوم الجديد - اخبار مصر - اخبار اليوم - اخبار السعودية - اهم اخبار اليوم

السبت 16 يناير 2021 - 02:18
رئيس مجلس الإدارة
أحمد التلاوي
رئيس التحرير
إبراهيم موسى

هاشتاجات غاضبة ومطالبات بإلغاء برنامج ريهام سعيد بعد حلقة الثعلب

ريهام سعيد أثناء تصوير حلقة الثعلب
ريهام سعيد أثناء تصوير حلقة الثعلب

سادت حالة من الغضب بين عدد كبير من المصريين، وخصوصا رواد جروبات الرفق بالحيوان، من الإعلامية ريهام سعيد مدشنين هاشتاجات غاضبة؛ للمطالبة بوقف برنامج ريهام سعيد بعد أن سجلت حلقة وخلالها تم صيد ثعلب وتعذيبه.

 

وجاءت الهاشتاجات الغاضبة بعنوان " إيقاف ريهام سعيد - حقوق الحيوان" للتعبير عن حزنهم لتعذيب ثعلب من النوع الأحمر والذي لا يؤذي بشرا.

 

 

فقال أحد الغاضبين: "ريهام_سعيد راجعة بعد ما برنامجها #صبايا_الخير اتوقف ب حلقة عن صيد الثعالب ..

رايحين الصحرا يصطادو تعالب في بيئتهم و بتقول للناس شغلانة مش صعبة و عمالة تقولهم حاسبوا عليه و هم رايحين يصطادوه ..

منظر التعلب و صوت أنينه يع القلب فعلا ..

طيب بعد الحلقة اللي مالهاش اي تلاتين لازمة دي يا ترى كان ايه مصير التعلب الغلبان دة بعد ما خلصتي تصوير الحلقة !؟ اخدتوه تعالجوه !؟ ولا اترمى في الصحرا يموت من الجوع لان ببساطة رجله مش هتساعده يعرف يصطاد ؟! ولا الصيادين اخدوه عشان ياخدو فروه .. الرحمة مش بتتجزأ على البني ادمين اللي بتطلعي تعيطي عليهم ، الرحمة بتسري ع البني ادم والحيوان ..  دة بدل ما تقولي لا لصيد الحيوانات البرية .. يا ريت كانت رجلك اللي اتحشرت في المصيدة يا شيخة عشان تدوقي الوجع اللي داقهحسبي الله ونعم الوكيل".

وأضاف آخر: "حاجة في منتهي القرف لما دي تكون طريقة ان برنامج يتشهر ويجيب إعلانات . انك تروح لحيوان في البيئة بتاعته " مفيش بشر في المحيط بتاعه" عشان تصطاده بطريقة بشعة و تشل حركتة وتقعد تعذب في بأبشع انواع السادية الثعالب الحمراء حيوانات غير خطرة علي البشر و يقتصر خطرها علي القوارض وجزء كبير من اكلها بيكونو نباتي .

شي في منتهي القرف.  .

 

انك تكون مفلس و معندكش اي مادة تقدمها تروح تعمل حلقة كاملة تصطاد فيها حيوان وتقتحم عليه البيئة بتاعته دي جريمة المفروض تتحاسب عليها"