قال الرئيس عبدالفتاح السيسي إن الدولة المصرية لن تغيب مرة أخرى مضيفا خلال افتتاح عدد من المشروعات القومية في

السيسي,عبد الفتاح السيسي,اخبار مصر اليوم,اهم اخبار اليوم,اخبار عاجله,اخبار مصر الآن,لو مش عايزني

السبت 24 أكتوبر 2020 - 03:04
رئيس مجلس الإدارة
أحمد التلاوي
رئيس التحرير
إبراهيم موسى

السيسي: لو مش عايزني ما عنديش مشكلة

السيسي
السيسي

أكد الرئيس عبدالفتاح السيسي أن الدولة المصرية لن تغيب مرة أخرى، قائلًا، خلال افتتاح عدد من المشروعات القومية في محافظة الإسكندرية: “ما ينفعش الدولة تغيب تاني، لو غابت تاني، يبقى بتأجلوا التطوير 100 سنة، وأنا ما أقدرش أقبل كده، الناس هتبقى زعلانة ومتضايقة، لو مش عايزني أبقى موجود هنا ما عنديش مشكلة، مستحيل أبقى في مكان وأسيب الإصلاح بما يرضي الله”.



وأوضح الرئيس عبد الفتاح السيسي، أن الدولة المصرية لديها القدرة على رصد التطورات والمتغيرات الخاصة بالبناء على الأرض يوما بعد يوم. 

وأضاف: "خلال الـ 10 سنين الماضية، أستطيع أن أقول خلال التوقيت باليوم والساعة ما حدث من تطوير في كل منطقة، ونحن جادين في حلمنا لبلدنا، ولما نقول هنظبط الدنيا ونسيطر بنعمل كدة، وعندنا منظومة كلفتنا كتير أوي”. 

وتابع: “طب المحافظ والمحليات فين، وهم شايفين إهدار أرض غالية جدا لتحويلها لمباني، طب انتوا ناويين تعملوا ايه في بلدكم، وأنا مش عارف أعمل إيه.. إيه اللي إحنا فيه ده يا جماعة دي أرضنا اللي بنزرع وناكل منها.. أنا بقول كدة لأن الدولة بمؤسساتها كلها مسئولة عن الحفاظ على الأراضي ولن أسمح أبدا إن إحنا نهد بلدنا ولو الأمر لزم هخلي الجيش المصري ينزل كل قرى ويا نوقف وتبقى الدولة مظبوطة يا هسيب مكاني وأمشي”.

وأردف: أنا لما بجيب حد أحاسبه، فذلك بناء على منظومة تستطيع أن تتابع العمل على مدى 10 سنين مضوا من 2011 وحتى الآن، وهنبقى النهاردة وإحنا بنقارن الموقف هبص عليها مش هنزل لجان، ولكن عندنا تكنولوجيا بتخلينا نقدر نشوف شكل الدولة المصرية.

 السيسي للمصريين: متحمولناش فوق طاقتنا

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي،  للمصريين: "يا جماعة منبقاش عايزني نعمل دا كله من تطوير لمصر وتحملونا بأعباء إحنا لا قبل لنا بها ومش طاقتنا".

وأضاف: أقسم بالله أن الهدف الأساسي من كل هذه المشروعات هو مصلحة الكل وتسهيل الحركة للمواطنين.

وتابع: أن القنوات المسيئة تخرج بكلام افتراء وأكاذيب لا ترضي الله عز وجل ولكنهم لا يعرفون الله، مضيفا أننا كنا نُعاير بفقرنا بسبب مشاهد العشوائيات، أما الآن فنفتتح المشروعات وسعداء.

 ويفتتح الرئيس عبد الفتاح السيسي، اليوم السبت، عددًا من المشروعات القومية بنطاق محافظة الإسكندرية، بحضور الدكتور مصطفى مدبولي، رئيس مجلس الوزراء، وعدد من المسؤولين وكبار رجال الدولة.