حرص الفنان مراد مكرم على توجيه رسالة شديدة اللهجة للأهالي فيما يخص تربية أبنائهم وتخريج جيل جديد صحيح مشدد

التربية,مراد مكرم,الفنان مراد مكرم,اخبار مراد مكرم

السبت 19 سبتمبر 2020 - 17:04
رئيس مجلس الإدارة
أحمد التلاوي
رئيس التحرير
إبراهيم موسى

مراد مكرم مهاجمًا الأهالي: اتعبوا شوية في تربية عيالكم

حرص الفنان مراد مكرم على توجيه رسالة شديدة اللهجة للأهالي، فيما يخص تربية أبنائهم، وتخريج جيل جديد صحيح، مشددًا على ضرورة الاهتمام بتربية الأبناء سواء كان الولد أو البنت على القيم والمبادئ السليمة حتى لا يضروا أنفسهم أو يضروا غيرهم.



 ونشر الفنان مراد مكرم عبر صفحته الشخصية بموقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك – Facebook" منشورًا كتب فيه: "أنت ياللي ما بتربيش عيالك، وأنت ياللي بتربيهم غلط، وأنت ياللي مغرق عيالك فلوس وسايبهم يعملوا اللي هم عايزينه، من شرب وسهر ومسخرة، أنت مش بس بتبوظ عيالك، أنت حر يا سيدي إنشالله تولع بيهم، بس أنت بتصعب أوي أوي مهمة الأهالي اللي عايزة تربي عيالهم صح، بالأصول والأخلاق والمعروف والمحبة والتدين المعتدل وجه لأنك بكل بساطة بتخلق نموذج بيقارن الشباب نفسهم بيه، وبقت الجملة اللي لبانة في بوق شبابنا ما كله بيعمل كده".

وأضاف "مكرم" قائلًا: "يعني إيه بنتك تقولك أنا بايته بره النهاردة، ووالنبي ما تقوليش أنا واثق في بنتي، ما كلنا واثقين في بناتنا، بس حضرتك واثق في الآخرين كمان؟ وتربيتهم لولادهم وبناتهم؟ والنبي يا جماعة اتعبوا شوية في تربية عيالكم، ربنا هيحاسبكم علي الوديعة اللي ادهالكم، وارحمونا من القرف اللي بنشوفه والمناقشات التي لا تنتهي مع عيالنا إن ده غلط.. لحد ما عيالنا بقوا شايفينا رجعيين ومقفلين وخانقينهم.. الله يخرب بيوتكم".

ونسني.. آخر أعمال الفنان مراد مكرم الدرامية

جدير بالذكر أن آخر أعمال الفنان مراد مكرم الدرامية مسلسل “ونسني” الذي شارك من خلاله في السباق الرمضاني الماضي، وشارك فيه بجانب الفنانين: أحمد سلطان، ومحمود الليثي، وحازم إيهاب، وسارة درزاوي، وبسنت شوقي، وهنا غنيم، وسامي مغاوري، وماجد المصري، وهو من تأليف تامر فرج، وإخراج رامي رزق الله.

وتدور قصة الفيلم حول قيام عدد من الشباب بعمل مشروع لهم، وهو عبارة عن تطبيق اسمه ونسني، وهدفه مساعدة من يشعر بالوحدة، وفي كل حلقة تكون هناك مهمة يخرج فيها أحد أفراد الشركة أو أكثر، وتكون مهمته أن يونس العميل ويحصل على تقييم عالي.

 

انت ياللي ما بتربيش عيالك،وانت ياللي بتربيهم غلط ،وانت ياللي مغرق عيالك فلوس وسايبهم يعملوا الي هم عايزينه ،من شرب و سهر...

تم النشر بواسطة ‏‎Mourad Makram Mourad‎‏ في الجمعة، ٢٨ أغسطس ٢٠٢٠