حرص المخرج مجدي الهواري على توضيح سبب الإحتفاء وتكريم اللاعب مؤمن زكريا ودعمه وتمني الشفاء العاجل.. المزيد

أحمد عز,مجدي الهواري,مؤمن زكريا,مومن زكريا,بكاء مؤمن زكريا,دعم مؤمن زكريا,الاحتفال بمؤمن زكريا

الخميس 1 أكتوبر 2020 - 08:48
رئيس مجلس الإدارة
أحمد التلاوي
رئيس التحرير
إبراهيم موسى

الفن رسالة..

تعليق مؤثر من مجدي الهواري على بكاء مؤمن زكريا

مؤمن زكريا
مؤمن زكريا

علق  المخرج مجدي الهواري على تكريم اللاعب مؤمن زكريا ودعمه، وتمنى له الشفاء العاجل، نتيجة لإصابته بأحد الأمراض النادرة التي تصيب الأعصاب، وذلك خلال عرض مسرحية علاء الدين، أمس الجمعة، على مسرح كايرو شو، مشيرًا إلى أن هذا هو دور الفن في المجتمع، ومؤكدًا أن الإنسانية من أهم أدوار الفن.



مجدي الهواري: الفن رسالة

ونشر المخرج مجدي الهواري، عبر صفحته الرسمية بموقع تبادل  الصور والفيديوهات "إنستجرام" فيديو وصورًا من العرض، وعلق عليها قائلًا: "صباح الخير.. في كلمتين من قلبي عايز أقولهم يا جماعة.. أولًا عن الإنسانية الحقيقة أنا متفائل لأن الناس لسه عندها استعداد تتحمس وتشارك وتتفاعل في أي حاجة فيها فعل وعمل إنساني.. بس مستغرب إن بعض الناس شايفة الموضوع جديد على الفن.. لا خالص يا جماعة ده هو ده دور الفن..  لأنه ببساطة هو الحياة".

وتابع مجدي الهواري: "والحياة من غير الإنسانية مش حياة.. ياريت نتذكر أن رسالة الفن مش بسيطة وسهلة زي ما بعض الناس فاكرة.. لا دي ضرورية ومهمة جدًا لأنها باختصار واجبة الحدوث وبتحرك القلوب.. ومسؤولة عن إسعاد الناس وتقديرهم.. والحمد لله أهو كان مبسوط إمبارح وسعيد بالعرض وتكريمه يبقى كده جون لينا الحمد لله".

واستكمل مجدي الهواري: "يعني بعد موقف إمبارح اللي هو واجب علينا للنجم مؤمن زكريا.. لما اتحاد الكرة يقرر يعمل ممر شرفي له في مباراة القمة النهارده بعد اللي حصل إمبارح.. كده إحنا عملنا دورنا.. ده دور الفن يا جماعة بس اللي يفهم".

مجدي الهواري يدعم مؤمن زكريا               

وأضاف مجدي الهواري: "ثانيًا.. الحراق مؤمن زكريا حبيب القلوب.. والله ده أقل حاجة نقدره بيها.. قلوبنا معاه كانت بتتقطع إمبارح عليه.. ربنا يشفيه ويرجعه تاني يمتع جمهوره وكلنا ندعيله.. كل فرقة علاء الدين إمبارح كانت بتعمل دورها في المجتمع برسالة حب من الفن المصري إلى الإنسانية.. اطمنت إننا لسه عايشين والله يا جماعة لما الناس قامت تصقف ربع ساعة علشان بتقدر مؤمن زكريا مؤمن زكريا وقلوبها معا حاجة جميلة من جمهور واعي مثقف محب للفن ويقدر الآخر الفنان.. تحياتي له".

وتابع: "وتحياتي لكل أعضاء فرقة علاء الدين اطمنت على قلوبكم كلكم.. فرقة علاء الدين لما بكيتم اتقطعت قلوبنا.. الحمد لله على نعمة الإحساس.. شكرًا فرقة علاء الدين.. ربنا يجعل دائمًا قيمة الإنسانية في قلوبكم وتكونوا دايمًا سفراء الفن المصري".

مجدي الهواري يوجه التحية لأحمد زاهر

وأنهى مجدي الهواري حديثه بتوجيه التحية للنجم أحمد زاهر، والذي حضر بالأمس، وقال: "وشكرًا للنجم أحمد زاهر على حضوره والكلام الحلو اللي قاله عن العرض.. تحية منا وحب واحترام وتقدير منا".

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

صباح الخير .. في كلمتين من قلبي عايز اقولهم ياجماعة🙏🤗 اولا : عن الانسانية الحقيقة انا متفأل لان الناس لسه عندها استعداد تتحمس وتشارك وتتفاعل في اي حاجة فيها فعل وعمل انساني ، بس مستغرب ان بعض الناس شايفة الموضوع جديد علي الفن .. لا خالص ! ياجماعة ده هو ده دور #الفن .. لانه ببساطة هو #الحياة والحياة من غير الانسانية مش حياة .. ياريت نتذكر ان رسالة الفن مش بسيطةوسهلة زي مابعض الناس فاكرة لا دية ضرورية ومهمة جدا لانها بختصار واجبة الحدوث . وبتحرك قلوب . ومسئولة عن اسعاد الناس وتقديرهم ..والحمد لله اهو كان مبسوط امبارح وسعيد بالعرض وتكريمه يبقي كده جون لينا الحمد لله 🙏🙏 يعني بعد موقف امبارح اللي هو واجب علينا للنجم #مؤمن_زكريا كريا لما اتحاد الكورة يقرر يعمل ممر شرفي له في مبارك القمة النهارده بعد اللي حصل امبارح !! كده احنا عملنا دورنا .. ده دور الفن ياجماعة بس اللي يفهم 😉 ثانيا : الحراق #مؤمن_زكريا كريا . حبيب القلوب . والله ده اقل حاجة نقدره بيها . قلوبنا معاه كانت بتتقطع امبارح عليه . ربنا يشفيه ويرجعه تاني يمتع جمهوره وكلنا ندعيله 🙏 كل فرقة علاء الدين امبار ح كانت بتعمل دورها في المجتمع برسالة حب من الفن المصري الي الانسانية .. اطمنت اننا لسه عايشين والله ياجماعة لما الناس قامت تصقف ربع ساعة علشان بتقدر #مؤمن_ذكريا وقلوبها معاه حاجة جميلة من #جمهور واعي مثقف محب للفن ويقدر الاخر الفنان تحياتي له 🙏😍 وتحياتي لكل اعضاء فرقة علاء الدين اطمنت علي قلوبكم كل فرقة #علاء_الدين لما بكيتم اتقطعت قلوبنا .. الحمدلله علي نعمة الاحساس . 🙏 شكراً فرقة علاء الدين ربنا يجعل ديماً قيمة الانسانية في قلوبكم وتكونوا ديما سفراء الفن المصري ثالثا :وشكرًاللنجم #احمد_زاهر حضوره والكلام الحلو اللي قاله عن العرض ♥️♥️🙏 تحية منا وحب واحترام وتقدير منا #شابووو #احمد_عز #محمد_ثروت #تارا_عماد #كريم_عفيفي #هشام_اسماعيل #سامي_مغاوري #محمد_جمعه #مسرحية_علاءالدين #مؤمن_زكريا #CairoShow شكرا فعلاً #كايروشو ♥️

A post shared by Magdy Elhawary (@magdyalhawary) on