بعد ظهور نتيجته في الثانوية العامة يعد عام من الشقاء والتعب ذهب أحمد عمر بكل فرحة في الصباح الباكر إلى كلية

كفر الشيخ,مواقع التواصل الاجتماعي,التنمر,كلية التربية الرياضية

الخميس 24 سبتمبر 2020 - 21:09
رئيس مجلس الإدارة
أحمد التلاوي
رئيس التحرير
إبراهيم موسى

"شكلك مينفعش".. التفاصيل الكاملة لتعرض طالب للتنمر بكفر الشيخ

الطالب أحمد عمر
الطالب أحمد عمر

بعد ظهور نتيجته في الثانوية العامة، يعد عام من الشقاء والتعب، ذهب أحمد عمر بكل فرحة في الصباح الباكر، إلى كلية التربية الرياضية لإجراء اختبارات القبول بها، وما أن أتم دفع المصروفات وما يُطلب منه، حتى تفاجأ بالطبيب "يتنمر" عليه أثناء الاختبارات، قائلًا: "أنت شكلك مينفعش"، ما أثار غضب الطالب، معبرًا عن إحباطه وتحطم آماله وطموحاته.



أحمد عمر متسائلًا: "أنا شكلي قبيح؟"

بدأت الحكاية، عندما كتب أحمد عمر، ابن محافظة كفر الشيخ، قصته عبر صفحته الشخصية بموقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك"، مساء أمس الخميس، بادءًا بسؤال: أنا شكلي قبيح!!".

وأوضح أحمد عمر ما حدث له، قائلًا: "موقف حصلي النهاردة وأنا بقدم كلية تربية رياضية.. رحت الساعة 9 عشان أقدم الورق وادخل الاختبارات، وقعدت أنزل وأطلع من الساعة 9 للساعة 1، وبعد كدا قعدت ساعة على ما دخلوني ودفعت 450 جنيه الأول غير الورق اللي صورته".

ثم بعد ذلك ذهب أحمد عمر للاختبار أمام الدكتور: "قست الطول والوزن وطلع مناسب جدًا، وبعد كدا رحت لدكتور آخر التاني: انزل عشره ضغط.. أقف على مشط رجلك ونط..، وبعد كدا قالولنا ننزل الكمامة وبعدها لقيت نظراته ليا اتغيرت وقعد مركز معايا شوية ومركز ف شفتي أوي".

طلبه الدكتور مرة أخرى، وسأله: "إيه اللي ف شفتك دا؟، قولتله عملية وبعد خمس شهور بالكتير هعمل عمليه تانية وشفتي هترجع طبيعية وهشيل التقويم وهبقا زي الفل، فقالي طب ارجع تاني وقفت مع زمايلي فلقيته قالهم روحوا أنتو للخطوات اللي بعد كدا وقالي أقف أنت عاوزك".

نظر الطبيب إلى أحمد بطرق أثارت استغرابه: "أنا استغربت.. إيه البصات اللي بيبصهالي دي، بعد ما ذنبني شويه قالي تعالى، روحت قالي روح البس هدومك وروح، قولتله ليه يا دكتور دا أنا حتى لسه ما دخلتش اختبار الجري ولا حتى الخطوات اللي بعد كدا، قالي أنت شكلك مينفعش".

لم تتوقف قصة أحمد عند تنمر الطبيب عليه، وإنما يتابع: "نزلت سألتهم وقولتلهم عاوز الـ450 جنيه بتوعي عشان أمشي لأني لسه حتى مدخلتش الاختبارات ولا عملت أي حاجة، الأمن قالي بح يا باشا كان فيه وخلص مينفعش تاخدهم تاني".

وبكلمات يظهر فيها نبرة القهر، حتى وولو لم ينطق بها، يكمل الطالب أحمد عمر، قائلًا: "اللي موتني أن أنا ليه متقبلتش.. علشان شكلي مش لايق عالكلية على كلام اللي كان فوق في الكشف الطبي"، متسائلًا: "يعني أنا قبيح؟"، متابعًا: "أنا وأنا طفل ياما خدت تريقة واتعنصرت عنصره هدت آمالي وطموحاتي في حاجه أنا مليش ذنب فيها.. والله مش انا اللي خلقتني عشان أكون وحش في نظرك".

غضب على مواقع التواصل الاجتماعي بسبب "أحمد"

وما أن ذكر أحمد عمر قصته عبر صفحته الشخصية، حتى انهالت عليه التعليقات التي اقتربت من الـ25 ألف، بالإضافة إلى إعادة النشر "الشير" بنسبة كبيرة للغاية.

وعبر نشطاء موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك" عن غضبهم الشديد مما حدث مع أحمد عمر، داعين الله أن ينتقم مما حطم معنوياته، وفي الوقت ذاته، يربطون عليه ويؤكدون له أنه لا يظهر عليه أي شيء يستحق ما قاله الطبيب، وأنه بالفعل خلق الله ولا دخل له فيه.