شن رواد مواقع التواصل الاجتماعي الثلاثاء هجوما لاذعا للناشط الحقوقي جمال عيد وشهرته جمال سفارات لتحري

الإرهاب,جمال عيد,الجماعات الإرهابية,الخائن جمال عيد

الخميس 24 سبتمبر 2020 - 03:17
رئيس مجلس الإدارة
أحمد التلاوي
رئيس التحرير
إبراهيم موسى

بعد استمرار أكاذيبه

رواد السوشيال ميديا مهاجمين جمال عيد: خلي عندك دم

جمال عيد
جمال عيد

شنّ روّاد مواقع التواصل الاجتماعي، اليوم الثلاثاء، هجومًا لاذعًا للناشط الحقوقي جمال عيد، وشهرته جمال سفارات؛ لتحريضه المتواصل ضد أجهزة الدولة.



ووجّه النشطاء سهام نقدهم لـ “جمال سفارات”، قالوا فيه: "ألم تمتلئ حساباتك بالبنوك يا جمال يا عيد من فلوس العمالة؟، أو لسِّه ضميرك مش بيأنّبك على تعاملك مع جهات خارجية معروفة بمعاداتها الدائمة للدولة، هو ده المفروض اسمه إيه يا جماعة؟، مش برضه تجسّس وخيانة؟، ولا كل حاجة اسمها اتغير دلوقتي في الزمن اللي إحنا عايشين فيه".

وسأل أحدهم الناشط الحقوقي: "إيه إحساسك وأنت مش بتشوف غير نظرات الاستحقار والأرف من عموم المصريين؟، طبعًا أنا مش هاكلمك عن نظرة شلة القهوة والعمالة بتاعتك اللي مش بتعمل حاجة غير أنها تعمل لايك على تدويناتك البلهاء بمواقع التواصل والعالم الافتراضي اللي انتو عايشين فيه وهو عبارة عن كوكب آخر ليكم لوحدكم انتو بس".

وطالب رواد منصات التواصل بمحاكمة كل من يضر بمصلحة البلاد، قائلين: "مطالب جماهيرية عاجلة بمُحاكمة كل مَن تسوّل له نفسه الإضرار بأمن الوطن وعلى رأسهم الكذاب جمال عيد الموصوم بافتراءاته على كل الشخصيات في المؤسسات الوطنية التى تسهر على حماية الجبهة الداخلية لمصر".