ردت صفية دكتورة أطفال روسية مقيمة في مصر منذ 18 عام على ريم الشمري بعد هجومها على المصريين ووصفها إياهم ب

السياسة,مصر,المصريين,البرلمان,فيس بوك,الكويت,صفية,ريم الشمري

الأربعاء 28 أكتوبر 2020 - 21:42
رئيس مجلس الإدارة
أحمد التلاوي
رئيس التحرير
إبراهيم موسى

بعد تطاولها عليهم

دكتورة روسية لريم الشمري: مش هتعرفي تعيشي من غير المصريين

صفية - دكتورة أطفال روسية
صفية - دكتورة أطفال روسية

ردت صفية، دكتورة أطفال روسية، مقيمة في مصر منذ 18 عامًا، على ريم الشمري، بعد هجومها على المصريين، ووصفها إياهم بالمأجورين والخادمين.



وقالت صفية، في مقطع مصور، نشرته عبر صفحتها الرسمية على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "سمعت صوت غريب، مين بيتكلم وبيشتم في المصريين، لقيت في صرصار بيتكلم، بصيت على البنت دي، ونفسي أرد عليها بس ماسكة لساني، عشان أنا مش زيها".

وتابعت: "بس برضة هقولها كلمتين، إنتي مش فاهمة ماذا فعل المصريين في بلدك، المصريين إذا رحلوا من بلدك، لن تجدي دكتور ولا مددرس، ومش هتعرفي تعيشي من غير مصريين في بلدك".

وأكملت: "أنا عايشة في الغردقة، أصغر مدينة في مصر تقريبًا، اللي هي أد بلدك اللي انتي عايشة فيها، وشاهدت فيها كل الجنسيات، وفعلًا مصر أم الدنيا".

وأردفت: "الغردقة يوجد بها روس وإنجليز وألمان، وعرب وسوريين، ولا أحد تطاول وقال كلمة عليهم، ناس فعلًا محترمة وأرجل ناس في الدنيا، هما دول المصريين".

وتابعت: "أنتي بقى عشان صرصارة، مش فاهمة ولا في تاريخ ولا في احترام ولا في السياسة حتى، أنتي أخرك عشان صرصارة يا شبشب، جبتلك هدية علبة مبيد حشري، عشان لما تصحي الصبح تبقي فاكرة أنتي مين ومكانك فين في الدنيا دي".

واختتمت: "اوعي تتكلمي عن المصريين".

 

 

ريم الشمري تهاجم المصريين

وقالت ريم الشمري، خلال الفيديو الذي نشرته، إن هناك بعض المصريين يتحدثون بأن الكويت لهم رغم أنهم لا يملكون فيها شيئًا، وأن الكويت لمواطنيها الكويتيين فقط، وهم مجرد أشخاص يتم تأجيرهم لخدمة الكويتيين مقابل راتب.

وتابعت ريم الشمري: "المصريون ليسوا شركاء للكويتيين في الوطن، ولكنهم يأتون بعقود لأداء مهمة ما وفور انتهائها ينتهي أمرهم"، مشيرة إلى أن العيب على حكومة الكويت ونواب البرلمان الذين جعلوا المصريين يأخذون هذا الوضع.

واختتمت: "يا مصريين يا وافدين أنتم مجرد ناس تشتغل عندنا لخدمتنا افهموا.. تتأمرون بعد .. شنو في .. انسوا.. إحنا ما نبي الجالية المصرية عندنا لأنهم مو كلهم 90 بالمائة منهم ومصدقين نفسهم إنهم شركاء معانا بالكويت وإن الكويت لهم .. اتخسون".