علقت الفنانة أيتن عامر على نزول الشعب للعمل في الشارع، في ظل الاجراءات الاحترازية لفيروس كورونا،"كوفيد-19"، مؤ

داليا البحيري,فيروس كورونا,داليا البحيري ضد العماله اليومية,ايتن عامر. كورونا

الأربعاء 21 أكتوبر 2020 - 12:57
رئيس مجلس الإدارة
أحمد التلاوي
رئيس التحرير
إبراهيم موسى

بعد تصريحات داليا البحيري عن العمالة اليومية.. آيتن عامر: ارحموا بعض

ايتن عامر
ايتن عامر

علقت الفنانة آيتن عامر على نزول بعض المواطنين للعمل، في ظل الإجراءات الاحترازية لفيروس كورونا، "كوفيد-19"، مؤكدة أن الجميع مضطر لذلك، وجاء هذا بعد تصريحات الفنانة داليا البحيري أمس التي هاجمت بها من يقوم بالنزول للشارع.

ونشرت عامر، على صفحتها الشخصية بموقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك"، منشورا قالت فيه: "كلنا معذورين اللي بينزل يشتغل باليومية وبيرمي نفسه في النار عشان خايف ميلاقيش فلوس أو أكل لعيالة معذور، واللى بينزل غصب عنه يشتغل مع إنه ربنا مديله من وسع ومغصوب ينزل ويعرض أهل بيته كلهم للخطر عشان الشغل اللى متكلف ملايين ميقفش برضة معذور".

وأضافت: "اللى بينزل بس عشان شغله حمايتنا أو علاجنا معذور برضة واللى مبينزلش ومحترم نفسة وخايف على أهله ونفسه وبلدة وشايف حواليه ناس بتخرج تتفسح ومقضياها وعبر عن غضبة بانفعال وخانه التعبير برضة معذور".

وأنهت آيتن حديثها: "ارحموا بعض كلنا خايفين وبندعى إن ربنا يعدي الأزمة على خير".

 

داليا البحيري تهاجم العمالة اليومية

طالبت أمس داليا البحيري، عدم الحديث عن العمالة اليومية وأنهم مضطرين للنزول للشارع، مؤكدة أن الجمعيات الخيرية بدأت تشحت عليهم على حد تعبيرها، وطالبت بالحظر الكامل:" حظر كامل يا ريس لو سمحت، واللي هيقولي العمالة اليومية هديله بالشبشب، إحنا بنتحايل عليهم يشتغلوا طول السنة، وأغلب المؤسسات الخيرية بدأت بالشحاتة عليهم قبل بداية شهر رمضان".